اخبار بین المللی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 29419
1397/03/21 - 08:00
پزشکی ژنومی ممکن است منجر به انقلابی در درمان بیماری های قلبی عروقی شود

پزشکی ژنومی، علمی است که به مطالعه اثرات برهمکنش های مولکولی ژن های منحصربفرد افراد می پردازد. در مطالعه ای جدید محققین آمریکایی از این رویکرد برای مطالعه مشخصه ها و اختلالات قلبی عروقی و هم چنین غربالگری های درمانی استفاده کرده اند.

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، نقطه قوت پزشکی ژنومی استفاده از مواد ژنتیکی خاص بیمار برای رسیدن به اطلاعات بیشتر برای بیماری و طراحی داروهای خاص فرد است. طی یک دهه گذشته، اطلاعات مولکولی در مورد بیماری های قلبی عروقی افزایش یافته است و محققین توانسته اند به لطف این اطلاعات درمان های قلبی عروقی جدیدی را ارائه کنند. پزشکی ژنومی به مطالعات تغییرات مولکولی در سطح DNA و RNAی موجود می پردازد و یافتن ارتباط بین الگوی این تغییرات می تواند به درک بیشتر بیماری ها و درمان آن ها کمک کند.

یک مثال از پزشکی ژنومی که در حال حاضر در دسترس پزشکان است، تست های خونی غیر تهاجمی برای بیمارانی است که متحمل پیوند قلب می شوند. با استفاده از این تست، سطح 11 مولکول RNASی مختلف اندازه گیری می شود تا تعیین شود که آیا سیستم ایمنی بیمار پیوند را رد می کند یا خیر. به طور معمول، پزشکان یک یا دو هفته بعد از پیوند، کاتتری را به درون قلب فرستاده و سلول های قلبی را استخراج می کنند و مونیتور می کنند که آیا در اندام پیوند شده علایمی از رد پیوند مشاهده می شود یا خیر. در حالی که ادعا می شود که این بیوپسی گرفتن بی خطر می باشد، اما این روش، دارای خطر و هزینه بوده و برای بیمار ناراحتی ایجاد می کند.

محققین تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) از سلول های سوماتیک بیماران را راه غیر تهاجمی دیگری برای بدست آوردن اطلاعات در مورد فرد می دانند. استفاده از سلول های iPS برای تست های پزشکی ژنومیک هنوز در ابتدای راه قرار دارد اما نتایج اولیه امیدوار کننده نشان داده است.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved